Vind jouw kind het ook heerlijk om te lezen en op te gaan in leuke verhalen? Dan is deze nieuwe boekenserie van Elisa van Spronsen en Marja Meijer een aanrader! In deze blog vertel ik alles over de boekenserie Vraag het Sammie én ik mag ook een set weggeven! Doe je mee?
Altijd lezen
Het voorlezen wordt in huize Mama’s Meisje langzamerhand ingeruild voor zelf lezen. Vaste prik iedere avond als de meiden naar bed gaan: nog even lezen! Maar niet alleen als ze in bed liggen: ook in de tuin, op de bank en zelfs als we op vakantie gaan moeten er boeken mee. Altijd lezen: heerlijk om te zien dat ze hier zo enthousiast over zijn en met drie meiden kan het dan ook niet anders dan dat er heel wat boeken worden verslonden. En ze vinden het altijd leuk om nieuwe boeken te ontdekken, dus de verrassing was groot toen we twee exemplaren van de boekenserie Vraag het Sammie mochten ontvangen van uitgeverij Zwijsen! Inmiddels hebben de oudste twee meiden de boeken gelezen en ik kan alvast verklappen dat ze beide verhalen mega leuk vonden. In deze blog vertel ik je graag meer en ik mag ook iemand blij maken met zo’n zelfde boekenset!
Grappige boekenserie voor kinderen
Sammie is 11 jaar en woont samen met Willem, Lotta, Tosti en Arie in De Oude School. De hele bovenverdieping is van hun en omdat daar bijna nooit grote mensen komen, zijn zij dus de baas! Sammie’s lievelingshobby is het oplossen van problemen: daar heeft ze naar eigen zeggen veel talent voor. In het eerste deel van de boekenserie Vraag het Sammie (Help, mijn ouders hebben het te druk!) helpt ze Sue, wiens ouders het veel te druk hebben met het redden van de aarde. Daar zijn ze zó druk mee dat ze hun eigen dochter helemaal vergeten. De rest moet je natuurlijk zelf maar lezen, maar de meiden waren dolenthousiast na het lezen van dit eerste deel. Door naar deel 2 (Help, iedereen is verliefd op mijn broer!) waarin Sammie Juno helpt, een stil en verlegen meisje zonder vrienden. Als Juno op een dag haar broodtrommel vergeet, brengt haar stoere broer Pelle van 13 jaar ‘m op school langs. Hierdoor raken alle kinderen uit de bovenbouw onder de indruk en wil opeens iedereen met Juno afspreken! Perfect, zou je denken! Maar Juno wordt er gek van en ook wel een beetje verdrietig. Ze wil zo graag zélf echte vrienden hebben… Sammie helpt, maar wordt per ongeluk ook verliefd op Pelle. Wederom een paar superenthousiaste dames hier thuis na het lezen van deel 2! De boeken staan aangemerkt met leesniveau AVI E5 en de verhalen worden ondersteund door grappige illustraties. Aangezien de zomervakantie eraan komt en blijven lezen dan altijd goed is, is dit het perfecte moment voor deze leuke boekenserie. Ik hoop dat er nog veel meer delen zullen volgen! Ik denk dat we niet lang hoeven te wachten… Voor het volgende deel is er namelijk een superleuke winactie in het leven geroepen: je maakt kans op een rol in het derde deel van de boekenserie door jouw vraag of gekke probleem aan Sammie in te sturen! Meedoen kan via deze website.
Vraag het Sammie – Help, mijn ouders hebben het te druk! (Elisa van Spronsen & Marja Meijer, Uitgeverij Zwijsen, ISBN: 9789048756070), adviesprijs: €15,99 en Vraag het Sammie – Help, iedereen is verliefd op mijn broer! (Elisa van Spronsen & Marja Meijer, Uitgeverij Zwijsen, ISBN: 9789048756650), adviesprijs: €15,99 zijn zowel in de boekhandel als online verkrijgbaar.
WIN: boekenset van ‘Vraag het Sammie’
Niet alleen onze meiden ontvingen deze supergrappige leesboeken over ‘Vraag het Sammie’: we mogen ook iemand blij maken met zo’n fantastische boekenset! Wil je kans maken op deze geweldige prijs? Lees dan even goed mee wat je moet doen:
- Volg Mama’s Meisje op Facebook of Instagram
- Laat in een reactie onder deze blog weten dat je meedoet
- Vul een geldig e-mailadres in! Meedoen kan tot en met 4 juni 2026. De winnaar krijgt uiterlijk 7 juni bericht via e-mail.
- Let op: om kans te maken, moet je één van de genoemde social media kanalen van Mama’s Meisje volgen. Niet-leden zijn uitgesloten van deelname. De winnaar wordt via e-mail op de hoogte gesteld. Reageert de winnaar niet binnen 48 uur na berichtgeving via e-mail, dan vervalt deze en kies ik een nieuwe winnaar. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
#gekregen/affiliate: disclaimer



Volg mamasmeisje voor leuke tips, en dan komt dit voorbij. Zet de boeken gelijk bij mijn jongste op haar lijstje. Tips voor boeken zijn altijd welkom!
Wauw! Mijn dochter is normaal gesproken niet zo’n lezer, maar ik weet zeker dat ze deze boeken geweldig gaat vinden en haar aan het lezen krijgt. We doen dan ook heel graag mee met deze winactie! Superlief dat je anderen ook de kans geeft om ervan te genieten ?
De boeken zien er super leuk uit. Echt wat voor mijn meiden die van lezen houden
Mijn dochter leest elke avond voor het slapen gaan zelf. Ze verslind boeken en gaat met sprongen vooruit. Ik doe dus graag mee voor haar
Wat leuk! Ik volg mama’s meisje en zie ik dit ineens voorbij komen! Lijkt me heel erg leuk voor me dochtertje die het liefst de hele dag op de bank boeken zit te lezen
Ook hier doe ik een poging voor! Zal een leuk verjaardagscadeau zijn (7 juni zelf jarig!)
Boeken zullen dan hier thuis zeker gelezen worden of ik neem ze mee naar school om tijdens de leesbegeleiding mee te oefenen!
Wauw, super leuke actie! Mijn dochter houdt van lezen en dit zal een super leuke verrassing zijn!
Super gaaf! Met drie boeken wurmen doe ik graag mee!
Mega leuk! Ik maak graag kans
Ik volg je al heel lang en ik ben ook altijd blij met deze super leuke tips, ik zou deze boeken graag willen winnen voor mijn kinderen! Ze zijn dol op lezen en deze boekjes lijken ons erg leuk.
Ik doe graag mee voor mijn dochter, Sammie ??
Ik doe graag mee met deze leuke actie. Mijn dochter is dol op lezen en deze serie zal ze ook weer erg leuk vinden.
Ahw ja! Ik doe graag mee voor onze meiden! Hebben ze wat te lezen tijdens de zomervakantie ?? ? ??
Superleuk! Ik doe graag mee!
Dit zou super leuk zijn voor onze dochter van 8! En als zij is uitgelezen kan onze dochter van 5 ze daarna ook lezen als ze iets groter is ??
Ik doe graag mee voor mijn dochter, ze leest graag. Vanwege omstandigheden (veel werk op de boerderij) ga ik met de kids alleen op vakantie dit jaar.
Het zou leuk zijn om wat te lezen mee te nemen voor de rustmomentjes.
Veel liefs
Oh wat ontzettend leuk! Hier zijn de boeken niet aan te slepen. Deze kennen wij nog niet en met 2 meiden komt dat helemaal goed! Als zoveel aan jouw boekentips gehad voor de meiden maar ook voor mezelf! Love it!
Super leuke winactie! Onze meiden van 8&9 jaar zullen daar heel blij van worden, dus ik maak graag een kansje.
Precies wat je nodig hebt voor een boekenwormpje die een lange autovakantie reis op de planning heeft!!
Super leuk! Ik doe graag mee voor mijn dochter. Kan ze straks heerlijk blijven lezen in de zomervakantie!
Amy doet graag mee!
Mijn dochter Benthe doet graag mee voor de leuke boeken!??
Superleuk! Ik doe graag mee!
Super leuke winactie voor onze eigen Sammie en 3 boekenwurmen thuis!
Oh, super leuk voor mijn meid die maandag jarig is!!
Super leuk voor mijn meid, die maandag 8 wordt!!
Super leuk voor mijn grootste meisje van 9 jaar doe ik graag mee!
Ik doe graag mee voor mijn meiden, ze lezen zo graag net als ikzelf. De boeken zijn niet aan te slepen.
Ik doe ook graag mee voor onze meiden!
Wat een leuke winactie!
Deze boeken gaat mijn bijna 10-jarige dochter vast ook fantastisch vinden, we doen dus graag mee!
Ja leuk voor onze dochter. We nemen nooit ipad mee op vakantie. Vaak strip en leesboeken en wat spelletjes. Onze dochter kan zelfs lezen in de auto. Heel fijn!
Wat ontzettend leuk! Onze dochter wordt in juni 11 en ik weet zeker dat ze deze boeken fantastisch zal vinden.
Ik zou ze heel graag winnen voor mijn dochter!!
Super leuk om in de vakantie lekker te blijven voorlezen maar ook een boek waar onze dochter zelf al in kan lezen! Wij houden van lezen, elke avond voor het slapen gaan lezen we samen een stukje uit een boekje maar ook lekker op de bank ploffen met een boek doen we graag!
Wat leuk! Ik doe mee :)
Wat een mooie actie voor mijn oudste. Ze heeft dyslexie en we moeten elke dag lezen. Deze boeken zouden geweldig aansluiten bij haar leeftijd. Dat maakt het lezen een stuk gemakkelijker voor haar.
Lezen is altijd goed. Een mooie aanvulling voor onze huisbieb?
Superleuk voor mijn boekenverslindende dochter!
Ik doe graag mee!
Ik doe graag mee voor deze leuke boekenserie! Hebben ze mooi wat te doen in de zomervakantie!
Zelf sta ik voor de klas, maar ik vind het erg lastig mijn eigen dochter aan het lezen te krijgen. Hopelijk lukt het met dit boek! En daarna zal het een mooi plekje krijgen in de boekenkast van de klas.
Mijn dochter vindt het zó leuk om (voor) te lezen. Ze zou dit echt geweldig vinden! Fingers crossed!
Heel leuk voor mijn 2 oudste dochters als we lekker op pad gaan met de camper!
Nou wat leuk! Ik ben net begonnen je te volgen en zie deze leuke winactie voorbij komen. Mijn dochter is gek op lezen en binnenkort jarig dus zou een mooie cadeautje zijn voor haar ???
Oooh, wat een leuke actie! Ik doe graag mee voor mijn dochtertje, zodat ze weer wat nieuwe boeken heeft om te lezen voor het slapen?
Oooh, wat een leuke actie! Ik doe graag mee voor mijn dochtertje, zodat ze weer wat nieuwe boeken heeft om te lezen voor het slapen!
Wat een leuke boeken! ? Onze dochter staat op de wachtlijst voor een dyslexietest en omdat zij lezen lastig vind, vind ze het ook niet zo leuk.
Ik ben dus altijd op zoek naar leuke boeken die haar enthousiast houden. ?
Leuk voor onze boekenwurm. Onze dochter leest graag!
Leuk!! Mijn dochter zit nu in groep 5 dus sluit perfect aan op haar niveau. Ook heeft een broer die Sami heet :-)
Wat een leuke nieuwe serie! Daar zou mijn dochter erg blij van worden. Ik doe graag mee met de winactie! ??
Dat zouden mijn dochters erg leuk vinden om mee te nemen op vakantie. Ik zie dat het leesniveau E5 is en de oudste zit ook in ei D groep 5. Veel leesplezier!
Wauw dit lijkt me heel erg leuk voor mijn dochter die een boekenwurm is, dus doe graag mee ???
Wat een super leuke winactie! Zo kan mijn dochter met plezier leesmeters maken in de vakantie!
Klinkt als een leuke boekenreeks! Ik maak graag kans voor m’n dochters
Heel leuk voor onze dochter!!
Zag ze voorbij komen in je stories, dus toch een poging doen voor onze meiden. Erg leuk!
Ik doe graag mee! Ik heb hier iemand thuis die nog vrij jong is, maar als een komeet gaat als we het over lezen hebben!
Ik doe heel graag mee, leuk!
Klinkt echt als een hele leuke serie! Mijn kids zijn ook begonnen met zelf lezen, zo’n leuke fase. Ik zet deze boeken op hun lijstje, maar zou ze zeker graag winnen. Fingers crossed! Ik volg je op Instagram.
Wat een leuke boeken! Het stukje dat je erover deelt klinkt super leuk! Ben zelf al nieuwsgierig om te gaan lezen laat staan mijn dochter! ????????
Wat leuk! Hier is ze begonnen met lezen en altijd op zoek naar nieuwe boeken (reeksen)
Leuk om mee te doen voor mijn dochter!
Ik doe graag mee voor mijn boekenwurm!
Wat een leuke actie! Ik doe graag mee en sowieso wéér bedankt voor de leuke tip! Sla ze altijd op en veel gaan er gelijk op het lijstje van m’n dochter of ik ren naar de winkel om het te halen! Bedankt!
Ik doe heel graag mee voor onze dochter Nikki..als er eentje een boekenwurm is dan is zij het wel.. boeken zijn niet aan te slepen hier….dus heel graag!
Dit zou super leuk zijn om te winnen! Mijn oudste dochter is soms nog wat onzeker m.b.t lezen terwijl ze dit al goed kan. Hoe leuk is dit dan om voor haar te winnen en het lezen daardoor nog leuker maakt. En ze mag graag zelf ook dingen oplossen en uitzoeken.
Wat een leuke winactie! Mijn oudste dochter vindt zelf lezen tegenwoordig ook heel erg fijn. Herken mezelf heel erg in haar (kon alleen nooit stoppen)! Dus ik doe graag mee en lees het boek met veel plezier voor aan mijn jongste dochter.
Wat een leuke boeken!! Mijn dochter blinkt op school uit in lezen, maar leest thuis nooit. Hoop haar met deze serie thuis ook weer aan het lezen te krijgen.
Leuk voor de leesgrage dochter hier!
Leuk voor de leesgrage dochter!
Heel leuk voor mijn dochters! Vaste prik elke avond even lezen!
Heerlijk, wat een leuke winactie. Lijkt me een super idee voor mijn dochter om in de zomervakantie lekker mee te nemen op vakantie of lekker in de tuin :-)
Super leuk voor mijn 2 meiden, dol op lezen!
Super leuk voor onze meiden ?
Superleuk! Ik doe graag mee.
Superleuk! Ik doe graag mee voor mijn dochter! Ze is echt een boekenfanaat en deze serie staat nog op haar lijstje!
Superleuk! Ik kende deze boeken nog niet maar zeker weten een hit bij mijn dochters :)
Mega leuke winactie! Mijn dame leest zo graag dat ze alles in haar kast al uit heeft gelezen en maar weer dubbel is gaan lezen. Hoe leuk als ze deze boeken mag winnen en ze dan mee te kunnen nemen op zomervakantie!
Ik doe graag mee voor mijn dochter Philou. Ze vindt lezen 1 van de leukste dingen om te doen.
Super leuke boeken zo te lezen! Dit zou perfect zijn voor mijn dochter die het zelf-lezen helemaal ontdekt heeft en vroeg in de ochtend meteen een boek erbij pakt :) terwijl de rest nog slaapt.
Oh wat een leuke actie! Ik wil mijn dochter wel verslaafd krijgen aan boeken. Vind het zelf ook heerlijk! Ik doe graag mee!
Ik doe heel graag mee voor mijn 2 dochters, zij kunnen wel weer een leuk boek gebruiken!! :)
Wat een leuke tip van mama’smeisje! Hier een moeder van 2 dochters die heel graag lezen (en een mama die ook nog graag voorleest :) ). Wij doen graag mee aan deze winactie ?
Super leuk voor onze 2 meiden die het net zo heerlijk vinden om te lezen!
Super leuke winactie! Wij gaan dit jaar vliegen, onze kids voor het eerst. Deze boekenserie zou een mooi tijdverdrijf zijn tijdens de vlucht. En ze passen in de hanger toilettassen. Thanks voor deze handige tip! Fingers crossed?
Doe graag mee voor onze schoolbieb! Kan ze ze zelf lezen en kan de rest van de school ook genieten van deze mooie verhalen ?
Ik doe graag mee
Oeh leuk! Altijd op zoek naar leuke boeken voor onze meiden! Ik doe heel graag mee??
Oh…zonder vraagtekens, haha :)
Ik doe graag mee voor mijn oudste?
Super leuk! Volg je al heel veel, hebben al veel aan je tips gehad.
Dit zou super zijn om onze dochter die niet graag leest omdat het niet lukt weer even een ander soort verhaal te laten proberen wat haar misschien weer motiveert
Superleuke actie weer! Ik doe graag mee voor me dochter, lezen is haar hobby dus haar boeken lees ze zo uit en dat voor een 6 (bijna 7 jarige), op school mag ze dus ook al in de hogere klassen meelezen omdat het zo goed gaat. Ze heeft er veel plezier in. Deze twee leuke boeken zijn dan ook echt meer dan welkom!
Dat zou top zijn voor mijn dochters van 9, 7 en 4 jaar ?
Wat leuk!! Onze dame leest inmiddels zo graag dat ze afgelopen week op eigen initiatief gevraagd heeft of ze voor mocht lezen bij de kleuters! Zo trots op haar.
Wow leuk ik doe graag mee
Leuk voor in de klassenbieb.
Weer zo’n ontzettend leuke tip! Onze dochter zit in groep 4 en moet wat meer lezen. Het is toch altijd weer een zoektocht om iets te vinden wat ze leuk vindt en waar ze in blijft lezen. Ik denk dat ze deze boeken heel leuk zal vinden, dus ik doe graag mee met de winactie!
En Karin, jij zo doorgaan met je toffe, oprechte account. Het is een feestje om je te volgen!