Drie weken geleden kwam onze vakantie in zicht en waren we eigenlijk van plan om een weekend bij familie in Friesland door te brengen. Vanwege een verbouwing kon dit helaas niet doorgaan en omdat we wel weg wilden, maar graag low budget, speurde ik het internet af naar tips. Al snel kwam ik op de website van Roompot Hunzedal terecht. We boekten een 6-persoons chalet en afgelopen weekend was het zover: onze minivakantie nabij het Drentse Borger! Ik laat je graag zien hoe we ons verblijf hebben ervaren, kijk je mee?

De eerste indruk

Onze nieuwe auto werd een dag na ontvangst gelijk gevuurdoopt, want afgeladen vol reden we op vrijdagochtend van Twente naar Drenthe. Een paar dagen eerder had ik de benodigde keycards ontvangen om bij aankomst door de slagbomen te kunnen rijden. Ook maakten we gebruik van de optionele early check-in, zodat we om 12:00 uur al in ons chalet konden. Helaas was dit nog niet geactiveerd op de keycards en moesten we weer even terug naar de receptie, maar het was snel geregeld zodat we Suus aan de lunch konden zetten terwijl wij de auto leegpakten. Al snel moest Niene ook de fles en in de tussentijd ruimde ik alle spullen op en maakte de bedden op. Ons 6-persoons chalet (type Comfort 6A) stond op het nieuwste gedeelte van het park en was pas nieuw gebouwd. Ik vertel jullie er hieronder meer over. We hebben er, in verband met het pas ingevoerde glutenvrije dieet van Suus, bewust voor gekozen om zelf eten mee te nemen en gedurende het verblijf zelf te koken in ons chalet. Aan het eind van de middag maakten we een wandeling over het vakantiepark en zagen we een supermarkt, een snackbar, een restaurant en een pannenkoekenrestaurant/pizzeria. Buffetten, ontbijt, afhaal of a lá carte: er is veel mogelijk op Vakantiepark Hunzedal. Eetgelegenheden genoeg dus, maar wij koken dit weekend lekker zelf!

img 6529

Nieuwe chalets: basic maar compleet

Dit is de eerste keer dat we als gezin vakantie vieren op een park van Roompot. In het verleden ben ik er wel eens met een gezellig vriendinnenweekend geweest en eerlijk gezegd was de indruk toen niet zo geweldig. Oude meuk, dus ik was erg benieuwd wat we gingen aantreffen op Vakantiepark Hunzedal. Het chalet dat wij boekten is geschikt voor 6 personen. Deze chalets zijn basic, maar bevatten naar onze mening alles wat je nodig hebt voor een weekendje weg. Zo is er een grote eethoek, die aan één kant aan de keuken grenst met een schappenkast. Deze keuken beschikt over een vaatwasser, combi-magnetron, koffiezetapparaat en Senseo-apparaat, waterkoker en gasfornuis. Alle benodigde keukengerei is aanwezig. Er is een zithoek met hoekbank en televisie. Het chalet heeft een schuifpui naar de houten vlonder voor het huisje, waar een tuintafel met stoelen staat. Ook is er een parasol aanwezig zodat we niet in de volle zon hoefden te zitten. Er zijn drie slaapkamers, waarvan één met een tweepersoons bed, één met een stapelbed en één met twee eenpersoons bedden. Er is voldoende kastruimte op alle slaapkamers aanwezig. Wij gebruikten één slaapkamer om ons wagenpark (kinderwagen en buggy) en bagage in kwijt te kunnen. Niene sliep in een campingbedje in de woonkamer, zodat het bedje overdag dienst deed als box. Voor Suus namen we ook een campingbedje mee, maar het onderste bed van het stapelbed was van ideale peuterhoogte en zodoende heeft ze daar het hele weekend in geslapen. In de badkamer is een wastafel, toilet en douchecabine. Het chalet was redelijk schoon, al kon ik wel zien dat er vooral wordt bijgehouden en niet grondig wordt schoongemaakt. De eerste indruk was in ieder geval positief!

roompot hunzedal drenthe

roompot hunzedal drenthe1

Faciliteiten op het park

Zo’n tof huisje is erg fijn, maar er moet natuurlijk ook wat te doen zijn op het park! Het fijne is: je hoeft niet van het park af. Er is echt reuzeveel te doen voor verschillende leeftijdscategorieën. Bij ons verblijf zaten zwembadkaartjes in, want Vakantiepark Hunzedal beschikt over een binnen- en buitenzwembad met onder andere een stroomversnelling, glijbaan, bubbelbad en Turks stoombad. Helaas hebben we niet kunnen zwemmen omdat we geen bandjes voor Suus bij ons hadden en ik ziek werd. Daarnaast is er ook een meertje waarin je kunt zwemmen en waterfietsen met een groot klimtoestel op het bijgelegen strandje. Er zijn diverse speeltuintjes, Koos Konijn laat regelmatig zijn gezicht zien en bij de Koos Kidsclub kun je informatie vinden over (outdoor) activiteiten voor jong en oud. Suus was al tevreden met de glijbaan en de ‘woei‘ (schommel) en we hebben veel gewandeld over het park. Alles wordt erg netjes bijgehouden en het ziet er opgeruimd uit, alleen zijn er wel enkele gebouwen die echt hoognodig aan onderhoud toe zijn. Het maakte onze vakantiepret er niet minder om, maar we zagen het wel. Op het park zijn campingplaatsen, je kunt een tent huren en er zijn allerlei verschillende accommodaties te huur zoals bungalows, chalets en villa’s. Voor elk wat wils!

img 6366

roompot hunzedal drenthe2

Hunebedcentrum en Oertijdpark Borger

Wie Borger zegt, zegt Hunebedhoofdstad en daarom besloten we een bezoekje te brengen aan de hunebedden! Het Hunebedcentrum ligt op nog geen 10 autominuten van Vakantiepark Hunzedal en hoewel we dachten dat het vooral voor volwassenen leuk zou zijn, is het zeker de moeite waard om hier met je kids naartoe te gaan. Bij aankomst kun je gratis parkeren en loop je via de keientuin, waar duizenden Drentse zwerfkeien uit de ijstijd liggen, naar de ingang van het Hunebedcentrum. Hier kun je een entreeticket kopen, waarmee je toegang krijgt tot het Museum, het grootste hunebed van Europa en het Oertijdpark. Vooral dat laatste is echt een aanrader met kinderen. In het museum is bij de entree een korte film te zien (deze sloegen wij over) waarna je allerlei oude objecten terugziet van vroeger. Er zijn een paar levensechte poppen en zo is te zien hoe men vroeger leefde in de tijd van de hunebedbouwers (ca. 3400 v. Chr.). Voor de kinderen is er in dit museum een aparte hoek waar op interactieve manier leerzame spelletjes gespeeld kunnen worden. Suus is hier nog te klein voor, dus gingen we na een tussenstop in het restaurant, door naar het Oertijdpark. De lunch was trouwens heerlijk! Ik nam een pastasalade, Erik een uitsmijter en voor Suus was er zelfs een glutenvrije optie: een broodje kaas met een lekkere fruitsalade. In het Oertijdpark wandelden we door de geschiedenis heen. Er zijn verschillende perioden vanaf de oertijd weergegeven in allerlei settings, zoals de opgraving van een hunebed, een hut uit de midden-steentijd en een prehistorisch dorp. Tijdens ons bezoek waren er ‘prehistorische mensen‘ die vertelden over het leven van vroeger. Je kon zelf vuur maken en zien hoe er kaarsen werden gemaakt. Soms is er een imker aanwezig die vertelt over de bijen, dus erg interactief en leerzaam voor kinderen! Wij hebben er ruim vier uur doorgebracht en kochten onze kaartjes aan de receptie van Vakantiepark Hunzedal, waardoor we korting kregen. Natuurlijk namen we ook een kijkje bij het grootste hunebed van Europa. Suus stootte zelfs haar hoofd er nog tegenaan, dus die kunnen we weer afstrepen van de bucketlist ;)

roompot hunzedal drenthe3

roompot hunzedal drenthe4

Een leuke low budget tip voor een weekendje weg!

Al met al zijn Vakantiepark Hunzedal en de omgeving een aanrader voor een weekendje weg! Het chalet op dit Roompot park boekten we tegen een vriendelijke prijs en bij de receptie zijn verschillende tickets (Wildlands, Hunebedcentrum, Kabouterland en meer) met korting aan te schaffen. Op ons to visit lijstje stond Kabouterland in Exloo, maar helaas gooide griep roet in het eten. Een goede reden om nog eens terug te komen in dit leuke deel van Drenthe! Meer informatie over Vakantiepark Hunzedal vind je op de website van Roompot.

img 6362

Ben jij wel eens op een Roompot park geweest? Hoe was jouw ervaring? Ik lees graag je reactie in de comments of op Facebook of Instagram!