Ik hou van jou tot aan de maan en achter het behang… Eerlijk is eerlijk: we zijn dol op onze kinders, maar af en toe snak je naar een momentje voor jezelf! Ilse las het boek “Ouderschap zoals het is” voor Mama’s Meisje en ik kan alvast verklappen dat ze hardop moest lachen om de inhoud. Nog leuker: jij maakt ook kans op een exemplaar! Check it out!

Het ultieme boek voor perfect imperfecte ouders

Mijn kinderen, ik houd van ze ‘tot de maan en weer terug’. Nee echt, ze hebben mijn leven verrijkt en alleen al de gedachte aan een leven zonder ze geeft me een misselijk gevoel. Maar soms, heel soms (en soms ook ook niet zo soms) kan ik ze wel achter het behang plakken. En dat is niet iets waar ouders makkelijk over praten. Ik heb zelf tenminste toch vaak het gevoel dat ik mijn kinderen altijd, op ieder moment leuk moet vinden ‘want het zijn tenslotte mijn kinderen’. Het boek ‘Ouderschap zoals het is (het ultieme boek voor perfect imperfecte ouders)’ van Katie Kirby (bekend van de populaire blog ‘Hurrah for gin) maakt korte metten met deze gedachte en beschrijft precies dat wat zoveel ouders soms denken maar absoluut niet hardop durven uit te spreken.

ouderschap zoals het is

Met een knipoog

Het boek begint met een waarschuwing dat het vol staat met sarcasme. Als je niet van sarcasme houdt of het gewoonweg niet snapt, lees dit boek dan niet. Als jij die perfecte ouder bent die zijn of haar kinderen echt altijd leuk en lief vindt, lees dit boek dan niet (en stuur mij ff een berichtje met tips en tools). Nee even serieus, de tere zieltjes onder ons kunnen dit boek beter laten liggen. Maar voor de ouders die een beetje (veel) sarcasme wel kunnen waarderen, altijd van hun kinderen houden maar ze niet altijd even leuk vinden, is dit boek een absolute aanrader. Het boek staat vol met voor veel ouders herkenbare situaties aangaande kleine kinderen, welke situaties op een luchtige en humoristische wijze worden beschreven. Ook situaties die je op het moment zelf misschien (waarschijnlijk) als vreselijk lastig, irritant en/of beschamend hebt ervaren, worden dusdanig beschreven dat je er wellicht de humor van in kunt zien (vooral als het al wat langer is geleden, tijd heelt alle wonden zullen we maar zeggen). De zwangerschap, de slapeloze nachten, etensstrijd, de brakke ochtenden, het complot dat kleine kinderen soms tegen je te lijken smeden maar tegelijkertijd ook het tegenstrijdige gevoel van overweldigende liefde voor deze geweldige irritante wezentjes; voor mij was dit boek een feest van herkenning en sommige situaties leken gewoon zo uit mijn leven te zijn geplukt.

Hardop lachen bij het lezen!

De tekeningen van de stokpoppetjes in het boek zetten het humoristische geheel kracht bij en regelmatig heb ik tijdens het lezen bepaalde anekdotes gedeeld met mijn mede-moeders (‘zooooo herkenbaar!’ en ‘ ooh, dat had ik kunnen zeggen!’) omdat ik letterlijk hardop zat te lachen en het gewoon met iemand moest delen.
Naast het feit dat ik het boek dus echt enorm grappig vond om te lezen, vind ik dat het ook een serieuze boodschap heeft. Namelijk dat geen ouder perfect is en dat je je echt niet schuldig hoeft te voelen als je je kinderen eens even niet zo leuk vindt, je snakt naar een momentje voor jezelf (al was het maar een tripje naar het toilet in alle rust) of misschien zelfs wel eens met een beetje heimwee terugkijkt naar de tijd voordat je kinderen had. Het is geen schande, je houdt hierdoor echt niet minder van je kinderen en bovenal: you are not alone, jij perfect imperfecte ouder!

review ouderschap zoals het is

“Ouderschap zoals het is” (Katie Kirby, Uitgeverij Deltas, ISBN: 9789044750645) is voor €16,95 verkrijgbaar bij de boekhandel en bij bol.com.

WIN: Een exemplaar van “Ouderschap zoals het is”!

Niet alleen ik mocht een exemplaar van “Ouderschap zoals het is” lezen, ik mag ook één exemplaar weggeven! Wil jij ook genieten van dit herkenbare boek voor perfect imperfecte ouders? Lees dan even goed mee wat je moet doen:

• Volg Mama’s Meisje op Facebook of Instagram
  • Laat in een reactie onder deze blog weten waarom je kans wilt maken op dit leuke boek voor ouders
  • Vul een geldig e-mailadres in! Meedoen kan tot en met 27 juni 2018. De winnaar krijgt uiterlijk 30 juni bericht via e-mail.
  • Let op: om kans te maken, moet je één van de genoemde social media kanalen van Mama’s Meisje volgen. Niet-leden zijn uitgesloten van deelname. De winnaar wordt via e-mail op de hoogte gesteld. Reageert de winnaar niet binnen 48 uur na berichtgeving via e-mail, dan vervalt deze en kies ik een nieuwe winnaar. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.