Nieuw op Videoland: ‘De Wereld van Eva’, een taboedoorbrekende serie over moederschap! Ik mocht ‘m al zien vóór de release en vertel je er in deze blog graag meer over. Lees maar mee!

Nieuwe serie over moederschap

Hoe bereidde ik me ook alweer voor op mijn eerste bevalling? Welke verwachtingen had ik en wat voor plaatje bedacht ik daar in mijn hoofd bij? Hoe kijk ik er achteraf op terug en wat had ik eerder willen weten/waar was ik graag beter op voorbereid geweest? Het zijn allemaal vragen die de afgelopen dagen door mijn hoofd spookten. Ik kreeg namelijk de kans om een nieuwe serie over moederschap vóór de release te bekijken en daarover te schrijven op mijn blog. Iemand die A) van series houdt en B) de titel ‘mamablogger’ draagt, zegt daar natuurlijk geen ‘nee’ tegen. En dus zette ik een kop thee, kroop onder een dekentje op de bank terwijl de kids sliepen en de man nog in de stal was en ging er eens goed voor zitten. We kennen haar natuurlijk van haar talkshow, maar vanaf vandaag snijdt Eva Jinek allerlei intieme onderwerpen aan in de documentaire ‘De Wereld van Eva’. Nieuw op Videoland dus, maar ik heb ‘m al mogen zien en in deze blog vertel ik je er graag meer over!

De_Wereld_van_Eva_1920x1080 - Mama's Meisje blog

Thema’s die aan bod komen

‘De Wereld van Eva’ bestaat uit 3 afleveringen van ieder zo’n 35 minuten waarin diverse thema’s aan bod komen. Wist je dat 1 op de 5 vrouwen haar bevalling als traumatisch ervaart? De eerste aflevering opent met een zeer openhartige Eva; zij deelt haar ervaring en vertelt dat ze zich op zo’n beetje alles had voorbereid, behalve op zwangerschapsvergiftiging en een spoedkeizersnede. Dat is direct al heel herkenbaar voor mij, want ik kwam tijdens mijn eerste zwangerschap 45 kilo aan omdat ik zo opgeblazen raakte van vocht, werd ingeleid, kreeg zwangerschapsvergiftiging en werd met gierende banden naar de OK gereden voor een spoedkeizersnede. Het verschil is wel dat het vocht en de hoge bloeddruk vrij snel verdwenen na de geboorte van Suus, bij Eva was dat na de bevalling helaas niet het geval. Haar herstel duurde langer, ging gepaard met enkele ziekenhuisopnames en ondertussen lag er paparazzi op de stoep om een glimp op te vangen van deze Bekende Mama. Vreselijk lijkt me dat! Uiteindelijk duurde het zo’n 1,5 jaar tot ze zich weer helemaal zichzelf voelde en dat stond zo haaks op het beeld dat zij had en, zo zien we in deze nieuwe serie over moederschap, het beeld dat vele mommy’s to be hebben. Thema’s die aan bod komen, zijn de bevalling en de regie over je lichaam, het Insta perfecte plaatje vs. de realiteit na zwangerschap en bevalling én bekkenbodemklachten. Maar liefst 90% van de vrouwen heeft hechtingen na de bevalling en het blijkt dat zorgverleners niet allemaal de beste hechters zijn. In de eerste aflevering komen vrouwen aan het woord die bekkenbodemklachten overhielden na hun bevalling en delen welke invloed dit op hun leven heeft.

Werkende moeders en rolverdeling

In de tweede aflevering van ‘De Wereld van Eva’ vertelt Eva over haar talkshow, hoe lang de dagen zijn, hoe hard het werken is en hoe het voelt als ze haar zoontje ‘achterlaat’: schuldgevoel! Een wisselwerking tussen hoofd (ik wil werken en geld verdienen, onafhankelijk zijn) en hart (wat voor slechte moeder ben ik om mijn kind te verlaten voor werk). Zij spreekt hierover met een sociaal psychologe die uitlegt dat de maatschappij van moeders verwacht dat zij de zorgenrol op zich nemen. Eva gaat in gesprek met diverse deskundigen en moeders over werkend als moeder en de traditionele rolverdeling die in Nederland heerst. De man is vaak kostwinner, de vrouw werkt (als zij werkt) veelal parttime. Zodra de vrouw moeder wordt, is zij vaak degene die zich afvraagt hoe ze het moederschap in haar leven gaat inpassen, het leven anders gaat indelen en het huishouden plus de kinderen onder haar hoede neemt. Vaders worden gezien als minder handig en minder in staat om de zorgenrol op zich te nemen. Er volgen veel voorbeelden die ik heel treffend vind!

38 weken zwanger - Mama's Meisje blog

Seksualiteit

De kraamperiode van een bevallen vrouw duurt 6 weken: daarna volgt er een nacontrole bij verloskundige of gynaecoloog en mag je alles weer: óók seks hebben. Maar niet iedereen is hier aan toe en dat is niet zo gek, want het vrouwenlichaam is zó veranderd na zwangerschap en bevalling: veel vrouwen herkennen zichzelf niet en voelen zich opgeblazen, niet aantrekkelijk. Ook pijnklachten spelen een rol (check ook aflevering 2 over bekkenbodemproblemen na de bevalling), maar hier wordt weinig over gepraat. In deze aflevering komen er wederom veel openhartige mensen aan het woord, waaronder Leonie ter Braak en een seksuologe. Mocht je met deze issues worstelen, dan weet je na het zien van deze aflevering van ‘De Wereld van Eva’ dat veel nieuwe ouders de zin in seks kwijt zijn en moeite hebben om de intimiteit weer aan te gaan of de zin erin te voelen. Natuurlijk zijn er ook ouders die elkaar wel snel weer vinden. Toch is de invloed van een zwangerschap en bevalling en de nieuwe rol als ouder iets dat veel invloed heeft op relaties, maar waar weinig over wordt gepraat. En dat maakt dat veel stellen denken dat zij de enige zijn.

Mijn mening over ‘De Wereld van Eva’

Na het zien van deze serie over moederschap, kan ik maar één ding zeggen: ‘De Wereld van Eva’ is echt de moeite waard! In deze drie afleveringen komen onderwerpen aan bod en worden taboes doorbroken die naar mijn mening enorm herkenbaar zijn voor moeders. Stiekem zou ik je zelfs willen aanraden om ‘m te kijken als je zwanger bent. Waarom? Omdat het informatief is, van alle kanten belicht en down to earth. Er is geen goed of fout in het moederschap, iedereen doet maar wat en lekker op haar eigen manier. Dat staat in deze documentaire als een paal boven water, maar toch is er in veel zaken een gemene deler en dat is het gebrek aan informatie en ervaringsverhalen. Na de bevalling moet je gewoon lekker blij zijn (#rozewolk), in week 6 duik je gezellig met je lover tussen de lakens, na 3 maanden ga je weer aan het werk en er gingen je al zóveel vrouwen voor, dat moet jij dan toch ook allemaal kunnen? Dat je niet kunt hoesten of niesen zonder in je broek te plassen, dat zal er dan wel bij horen en dan die eeuwige spagaat tussen werk en gezin/huishouden… Ik vind Eva echt een powervrouw, zij heeft zoveel bereikt in haar carrière en ze kwam in het verleden vrij zakelijk op mij over. Door het zien van ‘De Wereld van Eva’ leerde ik niet alleen een andere kant van haar kennen, maar vind ik het vooral zo stoer en tegelijkertijd zó belangrijk dat een vrouw met zoveel invloed en bereik haar stem inzet om zo’n boeiende serie over het moederschap neer te zetten. Ik kan er nog een heel verhaal over ophangen, maar mijn punt is: ga kijken. ‘De Wereld van Eva’ staat vanaf vandaag op Videoland. Heb je nog geen abonnement? Je kijkt de eerste 14 dagen gratis, daarna kost het €4,99 per maand.

Ga jij naar ‘De Wereld van Eva’ kijken? Ik lees graag je reactie in de comments of op Facebook of Instagram!

liefs karin - Mamas Meisje blog

Commerciële content: disclaimer / Beeld: Videoland