Na meerdere vakanties op Texel was het tijd voor iets nieuws! En dus genoten wij van een weekendje Ameland, terwijl wij verbleven op vakantiepark Roompot Boomhiemke. Benieuwd naar onze ervaring en heel veel foto’s? Lees en kijk maar mee! Ook vertel ik eerlijk wat ik een beetje tegen vond vallen. Wat denk je: gaan we nog een keer terug?

Weekendje weg naar Ameland

Zoals je een paar weken geleden op de blog kon lezen, besloten wij onze plannen om op vakantie te gaan naar het buitenland voor dit jaar op de lange baan te schuiven. Tripjes in eigen land gaan het worden en dus voegden we de daad bij het woord. We boekten in april een weekendje weg naar Ameland. Ik was nog niet eerder op dit waddeneiland geweest, in tegenstelling tot Texel. Ik was daarom erg benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen. Wat een geluk dat het tijdens ons weekendje Ameland ook nog eens ontzettend zonnig was! Deze gaat dus in de boeken als geslaagd ;) Oh, en voor de volledigheid: dit artikel is dus niet gesponsord, we hebben ons verblijf gewoon zelf betaald. Oprecht enthousiasme dus!

Boot naar Ameland weekend weg veerboot - Mama's Meisje blog

Roompot Boomhiemke

Vorig jaar september waren wij na lange tijd weer eens te gast bij een Roompot park. We verbleven toen op vakantiepark Hunzedal in het Drentse Borger. Omdat we in een nieuw chalet verbleven dat heel goed beviel, besloten we op Ameland weer voor Roompot te gaan. Deze keer verbleven we bij Roompot Boomhiemke: een vakantiepark vlakbij Nes, dichtbij de vuurtoren en het strand. We twijfelden tijdens het boeken tussen een 6-persoon chalet (Strandchalet 6) en een 6-persoons lodge. Uiteindelijk boekten we die laatste en verbleven we dus in een Waddenlodge voor 6 personen. Waarom geen 4-persoon accommodatie? Omdat er in een 6-persoons huisje minimaal 3 slaapkamers zitten en de meisjes daardoor ieder op een kamer kunnen slapen. Dan weten we zeker dát ze slapen in plaats van elkaar wakker te houden ;) Ook viel de keuze op de lodge omdat daar een grotere keuken in zit. En dat is, met het oog op het glutenvrije dieet van Suus, geen overbodige luxe.

Foto buitenkant Waddenlodge 6-persoons Roompot Ameland - Mama's Meisje blog

collage 6 persoons Waddenlodge Roompot op Ameland - Mama's Meisje blog

TIP: LEES DEZE REVIEW CAMPING DUINOORD OP AMELAND

Waddenlodge voor 6 personen

De volgende tip wil je niet missen… Door onze tripjes naar Texel, was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het ‘veerbootsysteem’ voor Ameland hetzelfde zou werken. Aansluiten in de rij en wachten tot je de boot op rijdt dus… Niets is minder waar, want voor Ameland moest ik een tijdstip en plek reserveren zodat we de overtocht met de auto konden maken. Daar kwam ik een beetje laat achter. Hierdoor vertrokken wij om 09.30 uur en kwamen een klein uurtje later aan op Ameland. Op tijd reserveren voor de veerboot is dus wel een aanrader! Omdat we pas vanaf 15.00 uur in het huisje konden, hebben we de tussenliggende uren overbrugd op het strand. Dat was helemaal geen straf ;) Rond de klok van 15.00 checkten we, na het doen van boodschappen, in bij de receptie. Snel hierna parkeerden we de auto bij de Waddenlodge voor 6 personen. Op een eigen parkeerplaats, wat een luxe! Zo ging het uitpakken van de auto wel heel snel. Bij binnenkomst verbaasden we ons over de grootte van het huisje. Dat bleek een positieve verrassing, want het huisje was in werkelijkheid groter dan we hadden verwacht. Op de foto’s leek het iets compacter. Ook had ik niet goed gelezen tijdens het boeken, want er zitten dus twee (!) badkamers in dit huisje. Superhandig als na een lange dag de kindjes moe zijn en je ze zo snel mogelijk gewassen en gestreken in bed wilt hebben. Ze kunnen gewoon tegelijk onder de douche. Waarvan één badkamer zelfs grenst aan de master bedroom, wat een luxe! Verder is het heel sfeervol ingericht en sluit het perfect aan bij het strandthema dat je op dit deel van het park ziet. Er is nog veel in aanbouw en daarvoor wordt ook gewaarschuwd op de website. Wij hebben geen overlast ondervonden van bouwvakkers, werkzaamheden of iets dergelijks. We zijn erg enthousiast over deze accommodatie en ik zou het iedereen aanraden. Een ruime lodge met complete keuken, er past een campingbedje op één van de slaapkamers en er is voldoende kastruimte om alle bagage in op te bergen. Helemaal goed dus! De foto’s spreken voor zich…

LEES OOK: DEZE TRIPJES ZONDER KINDEREN STAAN NOG OP ONZE WISHLIST!

collage twee badkamers master bedroom ouderslaapkamer vakantiehuis Waddenlodge Roompot Boomhiemke Ameland - Mama's Meisje blog

Foto buitenkant vakantiehuisje Waddenlodge 6-persoons Roompot Boomhiemke Ameland beoordeling ervaring review - Mama's Meisje blog

collage slaapkamers Waddenlodge 6 personen vakantiehuisje Roompot Ameland - Mama's Meisje blog

Weekendje Ameland met kinderen

Wat een geluk dat het zonnetje zo scheen tijdens het grootste deel van ons weekendje Ameland! Van te voren ben ik op zoek gegaan naar informatie over wat te doen tijdens een weekendje Ameland met kinderen. Eerlijk gezegd had ik daar iets meer van verwacht. Zo vond ik een soort speelboerderij, maar bij nader onderzoek bleek die inmiddels gesloten. Op Texel zijn toch iets meer kindvriendelijke activiteiten die ook geschikt zijn voor de allerkleinsten. Maar met de weersvoorspellingen in het vooruitzicht zou dat vast goedkomen. Ook biedt Roompot Boomhiemke enkele activiteiten aan, zoals een mini disco, knuffelen/high five met Koos Konijn, een knutselclub, bowling en het zwembad. Op vrijdag gingen we naar het strand en zeg nou zelf: een levensgrote zandbak is alles wat een peuter nodig heeft. Een succes! Op zaterdag huurden we fietsen en struinden door de dorpjes. Voor ons heel leuk, de kids hebben er iets minder geduld voor. Ook wandelden we nog naar Hollum, dat op ongeveer 15 wandelminuten van het vakantiepark ligt. En we sloten de dag af met een heerlijke pannenkoek bij pannenkoekenhuis Onder de Vuurtoren. Je raadt het al: dat ligt op steenworp afstand van de vuurtoren. Die hebben we natuurlijk ook bekeken, waarna we nog doorfietsten naar het strand. Zowel het restaurant, de vuurtoren als het strand liggen op korte afstand van Roompot Boomhiemke. Dat is echt ideaal! Op zondag sliepen we uit en startten de dag rustig op met een uitgebreid ontbijt uit ‘eigen’ keuken. Vervolgens reden we naar Nes, maar helaas waren er veel winkeltjes dicht. We wilden doorrijden naar het strand, maar het weer gooide roet in het eten. Dus reden we terug naar het huisje, waar we een gezellige laatste middag en avond hadden terwijl het buiten stormachtig regende. Eigenlijk vermaakten we ons prima zonder de faciliteiten van Roompot, maar ik had iets meer ‘bezienswaardigheden’ voor kleine kinderen wel leuk gevonden. Bijvoorbeeld een kinderboerderij (of schapenboerderij, zoals op Texel) of iets dergelijks.

Speeltuin Roompot Boomhiemke weekendje Ameland review beoordeling ervaring foto's - Mama's Meisje blog

collage strand Ameland mamablogger - Mama's Meisje blog

Wandelen door Nes weekendje Ameland - Mama's Meisje blog

Fietstocht fietsen huren Ameland Nes Ballum Hollum dorpjes authentieke huizen - Mama's Meisje blog

Glutenvrij uit eten op Ameland

Op Roompot Boomhiemke zijn een minimarket, snackbar en restaurant gevestigd. Wij hebben hier geen gebruik van gemaakt. Voor wat betreft restaurants en eetcafé’s spotten wij op Ameland enorm veel variatie. Zelfs in de kleinste dorpjes vonden we nog plekjes om koffie te drinken of je maag te vullen. Vanwege het dieet van Suus, zijn we wel gebonden aan restricties. Maar ook glutenvrij uit eten op Ameland is geen probleem. Je moet gewoon even weten waar je moet zijn. Ik heb wat tips gevonden op internet en via een Facebookgroep. Zo belandden we op vrijdag bij Sjoerd, een strandtent aan het strand van Nes. Van te voren heb ik telefonisch geïnformeerd en er zouden verschillende glutenvrije opties aanwezig zijn. Er was inderdaad een allergenenkaart, maar bij navraag bleek er toch niet zoveel kennis over het dieet te zijn. Tosti’s worden bijvoorbeeld in hetzelfde apparaat bereid. Voor Suus werd dus een roerei gemaakt en wij kozen zo van de kaart. Onze tweede ervaring was veel beter, want bij pannenkoekenhuis Onder de Vuurtoren was het mogelijk om een glutenvrije pannenkoek te bestellen. Suus heeft ervan gesmuld! En wij ook, van onze eigen pannenkoek natuurlijk. Echt een leuk, kindvriendelijk restaurant waar ook een grote speeltuin bij zit. We hadden nog op de planning om bij De Piraat te lunchen, naar aanleiding van verschillende tips. Hier zijn we niet aan toe gekomen, maar ook dit moet een heel leuk kindvriendelijk restaurant zijn met speelgelegenheid binnen. En glutenvrije opties op de kaart!

Vuurtoren Ameland Nes - Mama's Meisje blog

Pannenkoekenhuis Onder de Vuurtoren Glutenvrij uit eten op Ameland restaurant adres lunch diner coeliakie zonder gluten ervaring tips - Mama's Meisje blog

Nog een keer?

Al met al hebben wij genoten van een heerlijk weekendje Ameland! Vergeleken met Texel vind ik het iets authentieker, rustiger en meer gericht op de natuur. Activiteiten zoals wandelen, fietsen en dergelijke kun je hier naar hartelust beoefenen. Omdat wij als gezin met jonge kinderen op Ameland waren, had ik het leuk gevonden als er iets meer kindgerichte activiteiten of uitjes waren voor de allerkleinsten. Natuurlijk is er op Roompot Boomhiemke wel wat te doen, maar we komen om iets van het eiland te zien en te beleven. Er zijn musea, je kunt hier paardrijden en mountainbiken, maar dat is toch iets leuker als je wat groter bent. Erik en ik vonden de kneuterige straatjes en huisjes gebouwd in 1600 en 1700 prachtig! We hebben ons zeker niet verveeld tijdens dit weekend en hebben samen veel plezier beleefd! Maar gaan we nog een keer? Op korte termijn denk ik van niet, we zijn ook wel benieuwd naar andere plaatsen en Waddeneilanden! Zo zijn we nog nooit op Terschelling geweest. Wie weet!

Een weekendje Ameland: zie jij het zitten? Of ben je er misschien al (vaker) geweest? Ik ben heel benieuwd en lees je reactie graag in de comments of op Facebook of Instagram!